Byte av din fjärrvärmemätare

Bodens Energi byter enligt lagkrav infrastruktur för insamling av mätvärden och i samband med detta kommer din fjärrvärmemätare att bytas till en ny modern mätare. Arbetet kommer mestadels utföras av en extern entreprenör - Svea Service AB.

Förberedelser inför bytet:

För att vårt jobb ska gå så smidigt som möjligt behöver vi din hjälp med att:

  • Montören behöver släppas in i fastigheten av fastighetsägaren eller annan av fastighetsägaren utsedd person.
  • Se till att fjärrvärmemätaren är lätt att komma åt.
  • Tänk på att montören som byter er mätare behöver yta att arbeta på med svängrum. Montören måste ha tillgång till fjärrvärmecentralen, avstängningsventilerna och elcentralen.
  • Plocka bort saker som kan vara i vägen samt att det är fritt runt mätarplatsen då spill av vatten kan förekomma
  • Håll eventuella husdjur kopplade eller instängda under vårt besök.

Viktigt att veta:

  • Ingen kostnad
    Den nya energimätaren ingår som en del i ditt fjärrvärmeabonnemang hos oss och utgör ingen extra kostnad.
  • Personal ska kunna legitimera sig
    Det är viktigt för oss att du känner dig trygg. Personal från våra partners ska alltid kunna legitimera sig när de jobbar hos dig.
  • Bytet innebär ett kort avbrott på värme/varmvatten
    När vi byter energimätaren så bryts strömmen och flödet till fjärrvärmecentralen en liten stund. Kallvatten kommer finnas. Jobbet tar ca 30-60 minuter
  • Ingen påverkan på din befintliga fjärrvärmecentral
    Efter bytet av energimätaren kommer din fjärrvärmecentral fungera som vanligt.

Kontakta oss om du har frågor!

Vid allmänna frågor kan du kontakta oss på 0921 - 582 00 eller info@bodensenergi.se